Aktywna ciąża

file0001285757547

Dziś  przyszłe mamy nie leżą przez dziewięć miesięcy na kanapie i nie jedzą za dwoje! Jesteśmy coraz bardziej świadome, co nam wolno, a na co musimy uważać, dbamy o prawidłową dietę, jesteśmy aktywne, nie tyjemy w ciąży 25 kg. I bardzo dobrze!

Przyjmuje się, że kobieta w ciąży powinna przytyć nie mniej niż 10 i nie więcej niż 16 kg. Oczywiście jest to sprawa indywidualna, prawidłowy przyrost masy ciała powinnyśmy mierzyć poprzez ustalenie swojego BMI – waga ciała w kg/wzrost w m2  Jak dbać z zdrowie i aktywność?

Po pierwsze dieta

Wieczór przy dobrym filmie z paczką ciasteczek w ręku to nie najlepszy pomysł, zwłaszcza w ciąży! Choć wszyscy o nas dbają, bo w końcu musimy się dobrze odżywiać dla siebie i dziecka, uważajmy! Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży wzrasta jedynie o ok. 300-500 kcal dziennie, czyli o porcję jogurtu z owocami i płatkami owsianymi. Nadmierne tycie może doprowadzić do problemów zdrowotnych: cukrzycy ciążowej, nadciśnienia, a także bólów pleców, czy obrzęków, nadwagi. Trudniej również po rozwiązaniu wrócić do sylwetki sprzed ciąży, o czym marzy każda mama. :)

Ważne też jest to, by nie ulegać każdej zachciance ciążowej. Nie musimy jeść całej tabliczki czekolady, jeśli przyjdzie nam ochota na słodkie. Lepiej zjeść wtedy 2-3 cząstki ciemnej, gorzkiej czekolady. Warto też mieć  zawsze pod ręką zdrową przekąskę – orzechy czy suszone owoce.

Dieta dla przyszłej mamy powinna składać się z 5 posiłków, porcji mniejszych a częstszych. W naszym jadłospisie powinno pojawić się dużo warzyw i owoców, a także produkty mleczne. Dzięki temu nasz organizm będzie miał wszystko, co mu potrzebne  do prawidłowego funkcjonowania i odżywiania dziecka.

Lepiej wyeliminować dania smażone, a zastąpić je gotowanymi na parze lub pieczonymi.

Po drugie aktywność

Jeszcze kilka lat temu ćwiczenia w ciąży nie były tak popularne, dziś  prawie w każdym klubie fitness znajdziemy ofertę dla przyszłych mam, propozycję zajęć z brzuszkiem na pływalniach, gimnastykę w szkole rodzenia,  czy zajęcia w centrach jogi. Jest w czym wybierać! Oczywiście, jeśli przez ostatnie lata nasza aktywność ograniczała się do weekendowych spacerów, nie rzucajmy się na głęboką wodę! Każdy pomysł konsultujmy z lekarzem, bezpieczeństwo to podstawa. Przed zajęciami poświęconymi przyszłym mamom z pewnością zostaniecie poproszone o okazanie zaświadczenia lekarskiego, które stwierdza, że brak jest przeciwwskazań do aktywności fizycznej.

Ćwiczenia w ciąży usprawniają nasz organizm, a co się z tym łączy – skracają poród. Ułatwiają  powrót do sylwetki sprzed ciąży. Podobno poród to wysiłek porównywalny do maratonu. O ile dla wyćwiczonego biegacza maraton jest do zniesienia, dla kobiety, która nigdy nie miała do czynienia z tak ekstremalnym treningiem, może okazać się zadaniem trudnym. Warto więc pomyśleć o przygotowaniu do tego wyczynu.

U kobiet, które ćwiczą, rzadziej występują rozstępy (odwieczna zmora ciężarnych), żylaki, obrzęki, zaparcia. Ćwiczenia pomogą wzmocnić organizm i zniwelować szereg dolegliwości występujących w ciąży. A to przecież ich, tak bardzo się obawiamy…

Mama w ruchu

Jeśli lubicie basen, idealna będzie gimnastyka w wodzie – aqua aerobik dostosowany do przyszłych mam. Pływanie  odciąża zmęczony kręgosłup, a jednocześnie wzmacnia mięśnie. Najbardziej popularną formą aktywności przyszłych mam jest fitness (zajęcia z klubach lub szkołach rodzenia) z elementami aerobiku, jogi, pillatesu, body ball. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie, zmniejszają obrzęki, ból kręgosłupa, pomagają w przygotowaniu do naturalnego porodu.  Joga rozluźnia ciało, uczy oddychania,  pomaga rozciągnąć miednicę.  Jeśli ćwiczyłaś wcześniej, nie rezygnuj z aktywności, porozmawiaj z lekarzem, powiadom instruktora o swoim stanie, który dostosuje ćwiczenia.

Paniom, które wolą ćwiczyć w zaciszu domowym, z pomocą przychodzi YouTube. Możecie tam znaleźć mnóstwo filmów instruktażowych przygotowanych przez instruktorów, jak choćby ten poniżej.

Dla mniej aktywnych mam polecamy spacery, długie i spokojne na świeżym powietrzu w miłym towarzystwie. :) Spacery są bardzo korzystne dla zdrowia, dotleniają organizm mamy i dziecka, zmniejszają bóle głowy,  pozytywnie wpływają na układ krążenia, usprawniają organizm.

Z czego musimy zrezygnować? W czasie ciąży lepiej odmówić sobie jazdy na nartach/łyżwach, gier zespołowych,  górskich wspinaczek, sportów walki. Te sporty niosą ryzyko upadku i nie są bezpieczne dla mamy i dziecka.

 

 

 

  • Martyna Langowska

    Super wpis :))) zachęcam jak najbardziej do aktywności :)… I kobietki ! Nie usprawiedliwiajcie się tym, że w ciąży można jeść wszystko bez ograniczeń … To dla Waszego zdrowia, samopoczucia i sylwetki 😉
    Facebook – Aktywna ciąża :) Zapraszam